• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Svårt att få jobb med skulder ?

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Hej!
jag är i process med att släppa allt till KF . Väldigt stora skulder som jag hoppas få skuldsanering med på sikt , tänkte gå nå år med löneutmätning först då ja har en del nya lån , tänker det kan va smart .

jag har några funderingar , man har läst här att vissa är oroliga över jobbet när man hamnar hos KF .
Jag är mest orolig över hur man blir bemött när de läcker ut för det gör det nog på min arbetsplats , är idag väldigt respekterad i min roll och man är såklart orolig att folk ska se på mig annorlunda . Men det är deras problem tänker jag .

Men att bli av med jobbet för detta ska man väl inte behöva oroa sig för? (Vet de kan vara annorlunda inom försäkringsbranschen osv)
För visst är det väl så att skulder inte är skäl för uppsägning ? Jag jobbar inom försäljning och hanterar stora kunder , men har ingen direktkontakt med pengar / transaktioner .

kruxet är också att jag vantrivs lite på mitt nuvarande jobb och har gått i tankar på att försöka byta jobb . Hur mycket käppar i hjulen tror ni skulder och löneutmätning sätter när man ska söka nya jobb ? Är det någon som har någon erfarenhet av detta ?
Främst inom försäljning och marknadsföring . Är duktig på det jag gör , bra referenser och kan visa fina resultat .
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
547
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Hej!
jag är i process med att släppa allt till KF . Väldigt stora skulder som jag hoppas få skuldsanering med på sikt , tänkte gå nå år med löneutmätning först då ja har en del nya lån , tänker det kan va smart .

jag har några funderingar , man har läst här att vissa är oroliga över jobbet när man hamnar hos KF .
Jag är mest orolig över hur man blir bemött när de läcker ut för det gör det nog på min arbetsplats , är idag väldigt respekterad i min roll och man är såklart orolig att folk ska se på mig annorlunda . Men det är deras problem tänker jag .

Men att bli av med jobbet för detta ska man väl inte behöva oroa sig för? (Vet de kan vara annorlunda inom försäkringsbranschen osv)
För visst är det väl så att skulder inte är skäl för uppsägning ? Jag jobbar inom försäljning och hanterar stora kunder , men har ingen direktkontakt med pengar / transaktioner .

kruxet är också att jag vantrivs lite på mitt nuvarande jobb och har gått i tankar på att försöka byta jobb . Hur mycket käppar i hjulen tror ni skulder och löneutmätning sätter när man ska söka nya jobb ? Är det någon som har någon erfarenhet av detta ?
Främst inom försäljning och marknadsföring . Är duktig på det jag gör , bra referenser och kan visa fina resultat .

Du kommer nog bli bemött bra av dom flesta chefer dom flesta har förståelse och stödjer dig nog än åt det andra hållet.Det finns nog nån mera medarbetare som sitter i samma sits som dig bara att du inte vet om det själv så tror inte det blir en så stor sak ifall det skulle komma ut eftersom du inte jobbar inom finans och har hant om transaktioner eller pengar.

När det kommer till ditt jobb så finns det ingen laglig grund för din arbetsgivare att sparka dig på grund av att du har personliga skulder hos kronofogden.Så där behöver du inte vara orolig.

Du hanterar inte pengar eller transaktioner i din yrkesroll så jag ser inte att det skulle vara några problem för dig att söka andra tjänster då din personliga ekonomi inte spelar någon som helst roll för tjänsten och utöver det så har du bra referenser, kan visa på fina resultat och är duktig på det du gör.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 640
Poäng
1 117
Det stämmer. Inom de allra flesta jobb så spelar inte löneutmätning eller skulder någon roll.

Sen som du säger vissa försäkringsjobb, ekonomichefer eller vd, roller inom säpo så kan läget bli lite knepigare. Men du får definitivt inte sparken av att ha skulder som försäljare.

Kom ihåg också att det är gratis att söka skuldsanering (rekommenderas att göra via kommunen) och man kan ha tur med handläggare. Så hellre söka en gång för mycket än en gång för lite, speciellt nu då handläggningstiden är ett halvår.

Delvis om ditt nyaste lån idag är 10 månader gammalt och du skicka in en ansökan så blir det 16 månader gammalt när ansökan hanteras. Blir du nekad och skickar in en ny så är senaste lånet 22 månader gammalt när den ansökan hanteras. Något att ta med i beräkning.

Nästan värt att ha rullande ansökan om man blir nekad och 2 chanser per år att bli beviljad istället för en när det ändå är gratis. Dessutom ser man till att komma igång så tidigt som möjligt så 5 åren börjar ticka.
 

Mes

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Hej!
jag är i process med att släppa allt till KF . Väldigt stora skulder som jag hoppas få skuldsanering med på sikt , tänkte gå nå år med löneutmätning först då ja har en del nya lån , tänker det kan va smart .

jag har några funderingar , man har läst här att vissa är oroliga över jobbet när man hamnar hos KF .
Jag är mest orolig över hur man blir bemött när de läcker ut för det gör det nog på min arbetsplats , är idag väldigt respekterad i min roll och man är såklart orolig att folk ska se på mig annorlunda . Men det är deras problem tänker jag .

Men att bli av med jobbet för detta ska man väl inte behöva oroa sig för? (Vet de kan vara annorlunda inom försäkringsbranschen osv)
För visst är det väl så att skulder inte är skäl för uppsägning ? Jag jobbar inom försäljning och hanterar stora kunder , men har ingen direktkontakt med pengar / transaktioner .

kruxet är också att jag vantrivs lite på mitt nuvarande jobb och har gått i tankar på att försöka byta jobb . Hur mycket käppar i hjulen tror ni skulder och löneutmätning sätter när man ska söka nya jobb ? Är det någon som har någon erfarenhet av detta ?
Främst inom försäljning och marknadsföring . Är duktig på det jag gör , bra referenser och kan visa fina resultat .
Jag jobbar inom säkerhetsklassad område 3, var ärlig med min chef och berättade allt som det är. Hon stöttar mig till 100% och jag kommer aldrig vara orolig när det gäller min tjänst. Sa hon.

Jag är omtyckt på jobbet och jag vet att jag är utmärkt på det jag gör, min chef och alla på min avdelning tycker det också.

sen om det läcker ut? Minsta mina bekymmer, jag struntar i fullständigt vad andra tycker och tänker om mig. Jag vet att jag är fantastisk och alltid har varit det. Och kommer vara det.

Lycka till
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
547
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Jag jobbar inom säkerhetsklassad område 3, var ärlig med min chef och berättade allt som det är. Hon stöttar mig till 100% och jag kommer aldrig vara orolig när det gäller min tjänst. Sa hon.

Jag är omtyckt på jobbet och jag vet att jag är utmärkt på det jag gör, min chef och alla på min avdelning tycker det också.

sen om det läcker ut? Minsta mina bekymmer, jag struntar i fullständigt vad andra tycker och tänker om mig. Jag vet att jag är fantastisk och alltid har varit det. Och kommer vara det.

Lycka till

Exakt om du är anställd redan så finns ingen saklig grund att sparka någon som har privata skulder till kronofogden.Till och med om du jobbar inom säkerhetsklassad tjänst ska du i första hand bli erbjuden och bli omplacerad om du inte klarar säkerhets prövningen om du tackar nej eller det inte går av någon anledning kan det bli fråga om uppsägning.

Det är en annan sak om du söker en tjänst då kan man anses som olämplig om man har privata skulder för tjänster inom finans sektorn och säkerhetsklassade tjänster. Arbetsgivaren har fri rätt och välja vem han vill och det ligger inte under diskriminering och neka någon en tjänst pga skulder om man tycker personen är olämplig för tjänsten.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Jag jobbar inom säkerhetsklassad område 3, var ärlig med min chef och berättade allt som det är. Hon stöttar mig till 100% och jag kommer aldrig vara orolig när det gäller min tjänst. Sa hon.

Jag är omtyckt på jobbet och jag vet att jag är utmärkt på det jag gör, min chef och alla på min avdelning tycker det också.

sen om det läcker ut? Minsta mina bekymmer, jag struntar i fullständigt vad andra tycker och tänker om mig. Jag vet att jag är fantastisk och alltid har varit det. Och kommer vara det.

Lycka till
Klokt skrivet
 

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Tack för svar alla :)
Då tolkar ja de som att mitt nuvarande jobb inte bör vara några problem , egentligen inte heller nya jobb sålänge de inte är inom finans/säkerhet .

har kikat på massa säljtjänster av lite högre standard och på vissa står det ”ordnad privat situation” ”ansvarsfull person” osv .
Skulle inte skulder kunna ställa till problem även här ? Ska man vara ärlig när man ansöker eller bara köra på och dyker frågan upp får man svara helt enkelt ?
ser framför mig att man hamnar i en situation där de dyker upp under provanställningen och dom då avslutar och sen står man där arbetslös istället ..
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 186
Mottagna reaktioner
814
Poäng
717
Tack för svar alla :)
Då tolkar ja de som att mitt nuvarande jobb inte bör vara några problem , egentligen inte heller nya jobb sålänge de inte är inom finans/säkerhet .

har kikat på massa säljtjänster av lite högre standard och på vissa står det ”ordnad privat situation” ”ansvarsfull person” osv .
Skulle inte skulder kunna ställa till problem även här ? Ska man vara ärlig när man ansöker eller bara köra på och dyker frågan upp får man svara helt enkelt ?
ser framför mig att man hamnar i en situation där de dyker upp under provanställningen och dom då avslutar och sen står man där arbetslös istället ..
Lycka till. Själv jobbar jag inom ekonomi och trivs bra,vet inte hur det skulle bli om jag släppte allt och inte fick skuldsanering utan löneutmätning
Arbetar med ekonomi. Hoppas du hittar ett jobb där du trivs o att det går bra även med skulder hos kfm
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
547
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Lycka till. Själv jobbar jag inom ekonomi och trivs bra,vet inte hur det skulle bli om jag släppte allt och inte fick skuldsanering utan löneutmätning
Arbetar med ekonomi. Hoppas du hittar ett jobb där du trivs o att det går bra även med skulder hos kfm
Du hade fått behålla jobbet eftersom i Sverige så finns det ingen saklig grund att sparka någon som har privata skulder till kronofogden.
 

Karlsson24

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Tack för svar alla :)
Då tolkar ja de som att mitt nuvarande jobb inte bör vara några problem , egentligen inte heller nya jobb sålänge de inte är inom finans/säkerhet .

har kikat på massa säljtjänster av lite högre standard och på vissa står det ”ordnad privat situation” ”ansvarsfull person” osv .
Skulle inte skulder kunna ställa till problem även här ? Ska man vara ärlig när man ansöker eller bara köra på och dyker frågan upp får man svara helt enkelt ?
ser framför mig att man hamnar i en situation där de dyker upp under provanställningen och dom då avslutar och sen står man där arbetslös istället ..
Jag har jobbat många år inom sälj och har bara stött på i ett jobb där det stod tydligt i annonsen att kreditupplysning kommer göras. I detta fallet var det som sälj på en bilfirma. Men i andra säljbranscher har jag inte stött på det.

Det som kan bli knepigt kan vara vad för typ av kreditkort som gäller för utlägg. Ofta får man kanske ett kreditkort kopplat till tjänsten som arbetsgivaren ansvara för så då får du alltså inte handla privat med det. I de fallen tas ingen upplysning på dig. I vissa tjänster har man fått lösa kreditkort själv för utlägg men att du får söka via jobbet så årsavgiften betalas av arbetsgivare, då tas en kreditupplysning på dig. Men det kan du alltid snacka dig ur och säga att du redan har ett kort du hellre använder.

Så länge du inte ska söka säljjobb inom säkerhet, ekonomi, försäkring eller bilhandlare så tror jag du kan vara lugn.

Önskar dig all lycka till!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp